Artikel Schooljournaal

'We gaan hier tot het uiterste'

Slimme leerlingen krijgen op zaterdag extra les op Haagse Escamp University 

De circa dertig leerlingen van de Escamp University zijn in groepjes druk bezig informatie te zoeken over het ministerie van Veiligheid & Justitie. De vingertjes vliegen over het toetsenbord van de tablets. Op het scherm voorin de klas staan enkele vragen geprojecteerd. Wat doet het ministerie? Wie is de minister? Te gast in de klas is Wim Borst, beleidsmedewerker bij het ministerie. Voordat hij iets gaat vertellen over zijn werk, proberen de leerlingen alvast vragen te verzinnen. Eliza, Nomidysha en Nisa werken met z’n drieën samen en hebben al snel de homepage van het ministerie van Veiligheid & Justitie gevonden. Eliza: ‘De lessen op school vind ik eigenlijk te gemakkelijk. Hier leren we juist andere zaken waarvoor de juf in de klas geen tijd heeft.’ Nomidyscha vat het als volgt samen: ‘We doen hier extra dingen die je hersenen nog net aan kunnen. We gaan hier tot het uiterste.’

Co-minister

Borst begint te vertellen over zijn werk. Hij vermijdt moeilijke woorden. Leerkracht Laura Floor hoeft de leerlingen niet aan te sporen vragen te stellen. De vingers gaan meteen de lucht in. Of hij meteen al wist wat hij later wilde worden? En welk schooladvies kreeg hij? Borst stelt zelf ook vragen aan de leerlingen. Wat is een staatssecretaris? Daar weet Karim wel een origineel antwoord op: ‘Dat is een co-minister.’

En dan is het tijd om toch even het zonnetje op te zoeken. De jongens gaan buiten voetballen en het gejoel is niet van de lucht. Anderen zitten bij elkaar en bespreken persoonlijke zaken. Na de pauze lijkt de aandacht van met name enkele jongens even te verslappen. Pas als er een filmpje wordt vertoond over hoe de politie tegenwoordig een verdachte aanhoudt, is er weer concentratie. Daarna krijgt de groep een best moeilijke opdracht: ga in groepjes van twee tot drie leerlingen een misdaadverhaal verzinnen en schrijf dat op. Na twintig minuten mogen ze de verhalen aan elkaar vertellen. Hoe twee geadopteerde broers met de misdaad in aanraking komen, het verhaal van een bankoverval of een overval op een politiebureau.

Fantasie

Het is duidelijk de bedoeling dat de leerlingen volop hun fantasie laten werken, maar ook dat ze dit presenteren aan de leraar en hun medeleerlingen. En dan zit de les er op. Floor schudt met een lach van oor tot oor bij de uitgang de handen van de leerlingen. Wat maakt dit zo anders dan een gewone les? ‘Je bent hier niet met rekenen of taal bezig, maar de leerlingen worden hier uitgedaagd vooral te communiceren. Dat is zo belangrijk tegenwoordig.’

PDF bestand: Spijkschrift_Escamp-University.pdf

 

BRON: http://www.spijkschrift.nl/cms/wp-content/uploads/2016/06/Escamp-University.pdf